Indholdsfortegnelse
Den svære samtale
Der findes mange slags samtaler i arbejdslivet og i løbet af en arbejdsdag, og jeg tror alle vi kender begrebet “Den svære Samtale”.
Den slags samtale, som føles svær at starte, hvor der er noget på spil for dig selv eller for modtageren, hvor et kritisk eller svært budskab skal overleveres, hvor vi oplever masser af følelser og måske endda tvivl forud for denne samtale, en samtale hvor vi skal afslutte et samarbejde, eller hvor vi er usikre på udfaldet eller konsekvenserne.
Og netop af alle disse grunde udsætter eller opgiver vi ofte “Den svære Samtale”.
Men det er vigtigt at kunne tage disse svære samtaler. Evnen til ærlig og tydelig kommunikation, som samtidig er støttende og nærværende hænger direkte sammen med både trivsel, produktivitet, medarbejderudvikling og fastholdelse af medarbejdere. Når vi ikke evner at sige det der er svært, så har forringer vi mulighederne for udvikling og forandring, og vi ender givetvis i et samarbejds-forhold, hvor vi kun er delvist engagerede.
Eksempler på ”Den svære Samtale”:
- Medarbejder-udviklingssamtaler
- Konflikthåndtering og udfordringer i samarbejdet
- Organisations-forandringer
- Brudte forventninger og misligholdte aftaler
- Mistrivsel og stress
- Afskedigelse
- Sygdom
Gevinsterne
- Hvilke konsekvenser har det, når vi ikke tager den svære samtale
- Hvordan hænger trivsel og god kultur sammen med evnen til at sige det der er svært
- Hvilke kapaciteter skal du sætte i spil, når du tager en svær samtale
- Konkrete værktøjer til at gennemføre den svære samtale
- Brugbare tips til at tale mere frit og smidigt i dine relationer
Varighed
Denne workshop kan sammensættes enten som en 2-dages workshop eller som et halvdags-foredrag